Miért készíttessek profi fotót?

Cikkek

Miért készíttessek profi fotót?

Mindenki életében eljön a pillanat, amikor dolgait, tárgyait rendezgeti. Nálam is megtörtént. Poros irataim között kezembe akadt néhány megsárgult fénykép. Nézegettem, forgattam, kerestem az elfeledett részleteket, hátérben megbújó tárgyakat, melyekhez emlékeim kötődnek. Elgondolkoztam, kit nem érintett meg a múlt néhány kézzel fogható morzsája, egy tárgy vagy annak fénylenyomata?  A kép kellemes megindító vagy épp megrázó élményeket idéz fel bennünk. Egy nevezetes esemény, a hölgyek életének legszebb napja, legénybúcsú, utódaink első gesztusai, eseményei egy kirándulások, stb. Az automata fényképezőgépek, telefonok világában, ma már „mindenki lehet művész”. Manapság már a gyerekek is tudnak fényképet készíteni, mellőzve minden féle megfelelő beállítást vagy művészeti szabályt. A fények arányairól, játékáról nem is beszélve. Az elkészült kép mégis kivált belőlünk egy kellemes érzést, egy mosolyt, Szerintem ekkor már el is érte kép készítés a célját. Jutalmul megsimogatjuk csemeténk buksiját. Természetesen egy kép, több is lehet ennél. A technikai fejlődés felszabadít bennünket az üveglapok előkészítése alól, vegyszerekkel bajlódástól, nem kell, méregetni, kikeverni. Várni, és várni, amíg az üveglapon vagy papíron a vörös fényben, megjelenik a csoda. Egyszer mindenkinek át kellene élni ezt az élményt.

Egy hivatásos profi is rengeteget hibázott, pályája kezdetén és folyamán, melyből tanult és tanulnia kellett. A tanulási folyamat persze nem áll meg soha. Mindig vannak új kihívások és új körülmények. Sokszor a helyszín és feladatleírás sem felel meg a végső elvárásnak. Ilyenkor még mindig tud olyan eszközökhöz nyúlni, mint a szoftverek, melyekkel még meglehet menteni a menthetőt. Persze ez sok utómunkát jelent. A különböző látásmódban készült képekkel, lehet adni egy kis plusz érzelmi többletet egy képnek. Letisztult háttérválasztás vagy a blende (rekesznyílás) növelésével elmoshatjuk a hátteret így, egy részletre vagy főtémára irányítjuk a fotót szemlélő figyelmét. A színek játéka, egyensúly, harmónia. A fekete-fehér színárnyalatok, a ritmika, komplementerek (kiegészítő színek) és sorolhatnánk még mennyi miden áll rendelkezésünkre egy fotográfia elkészítésére. Persze ne gondolja senki, hogy egy rendezvényfotózásnál minden részletre ki lehet térni. Maximum törekedni lehet rá. Sokat számít reakció idő minimalizálása, ami sok gyakorlással érhető el. A merészség, hogy olyan pozíciót foglaljunk el, amely másokat néha helymódosításra késztet, hogy a kívánt képnek adjon valami többletet, mást, mint egy csak alkalmakkor előkerülő fotómasina üzemeltetője által középre komponált csapdába ejtett fénynyaláb, digitális lenyomata.

Természetesen, mindenki maga dönti el, hogy egy esemény mennyire, kedves vagy fontos a jövőbeli énje számára.

 

Lukács Imre

Fotográfus